Kangasniemeläinen raparperimehu voitti suuren elintarvikealan kilpailun Ranskassa

Kuvassa vasemmalta eilen Pariisissa palkitut Taina Laitinen Vavesaaren tilalta, Johanna Von Wright Porvoon Åby Foods Oy:stä ja Alabi Oy Omaleipurin Ali Turpeinen Utajärveltä.

Teksti: Tiina Judén

Kangasniemeläisen Vavesaaren tilan raparperimehutiiviste ja Taina Laitinen palkittiin eilen Pariisissa juomasarjan parhaana. Yrittäjä itse on iloinen ja yllättynyt siitä, että kolme suomalaisyritystä palkittiin kovatasoisessa kilpailussa.  Snacking d’Or -kilpailuun etsittiin tänä vuonna erityisesti korkeatasoisia ja terveellisiä uutuuksia välipala- ja napostelusarjoihin.

-Mehut kiinnostavat ranskalaisia ja he haluavat ne tiivisteinä.

– Kilpailussa oli mukana kovia nimiä Ranskasta; brändejä, jotka tuottavat tarjoiluja Ranskan hienoimpiin tilaisuuksiin. Näillä yrityksillä on omat ruokalaboratoriotkin. Olen erittäin yllättynyt ja onnellinen voitosta, Taina Laitinen kommentoi puhelimessa suoraan Ranskasta, Pariisin kupeessa olevasta messukeskuksesta.

ProAgria Etelä-Suomi ry ja vienninedistämisyritys Action Finland käynnistivät keväällä 2015 hankkeen, jonka avulla suomalaiset laadukkaat pk-yritysten elintarvikkeet saavat mahdollisuuden päästä ranskanmarkkinoille.

Kahdestakymmenestä ruoka-alan ammattilaisesta ja vaikuttajasta koostuva raati valitsi tuotteet, jotka pääsivät mukaan kilpailuun. Suomalaiset tuotteet etsittiin raadin arvioitavaksi ProAgria Etelä-Suomen ja Action Finlandin vientihankkeen tuotteista.

 

-Ranskalaiset huippukokit valitsivat sitten tuotteet finaaliin. Lopulliset voittajat valittiin ranskalaisten yleisöäänestyksellä, jossa annettiin lähes
100 000 ääntä, iloitsee Laitinen.

Ovet huippukeittiöihin avautuvat usein Ranskan kautta

Snacking d´Or -kilpailussa oli 27 eri tuotesarjaa. Porvoolaisen Åby Foods Oy:n fenkoli-, lakritsi- ja mustaherukkaruislastut veivät aperitiivi-sarjan voiton ja utajärveläisen Alabi Oy Omaleipurin perinteiseen tapaan leivottu suomalainen perunarieska voitti valmistuotesarjan. Voittajille kilpailu tuo julkisuutta ja avaa tärkeitä jakelukanavia.

Vavesaaren tila on toimittanut tuotteitaan jo ranskalaisille catering-yrityksille ja ollut tuotteineen mukana monissa tapahtumissa Ranskassa. Laitisen mukaan toukokuusta alkaen olisi tarkoitus avata vähän isommin ovia patonkimaahan.

 

Vavesaaren tila on mukana myös ProAgrian luotsaamassa Läntisen Savon yritysryhmähankkeessa. Kehityskohteena heillä olivat muun muassa tuote-etiketit ja verkkosivut.

 

Terveelliset ja luonnolliset tuotteet kiinnostavat

Voiton napannut mehutiiviste on täyttä luomumehua. Se on kylmäpuristettua pastöroitua luomuraparperimehua, jossa on 78 prosenttia raparperia ja 22 prosenttia raakaruokosokeria. Vavesaaren tilan luomumehuissa löytyy myös monia muita makuja, kuten mansikka, omena, mustikka-puolukka ja mansikka-raparperi. Lisäksi tila tuottaa myslejä, glögejä, marmeladimakeisia ja hillomarmeladeja.

Ovet maailman huippukeittiöihin avautuvat usein laadukkaille raaka-aineille Ranskan suurten elintarvikemarkkinoiden kautta.

 

Snacking D´or -kilpailun järjestää France Snacking -lehti, joka on välipala- ja fast food -markkinoiden johtava asiantuntija suurilla ranskankielisillä markkinoilla.

 

 

Yhteistyössä:

Maaseutukuriiri tiedottaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmien rahoitusmahdollisuuksista ja tuloksista.

Maaseutukuriirin vanhojen sivujen arkisto

Design & kotisivut Haaja